BIASURILE SOCIALE ȘI COGNITIVE ÎN CONTEXTUL TRAFICULUI RUTIER

Olga AXENTII, Moldova State University

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

Actualmente se atestă o mare preocupare pentru componentele ce țin de traficul rutier și în special de elementul
central reprezentat de omul în sine, adică conducătorul auto. În literatura de specialitate există o serie de concepte
provenite din psihologia socială sau cognitivă deja consacrate în explicarea comportamentelor riscante la volan.
Articolul analizează tipurile de biasuri sociale și cognitive, care reprezintă iluzii specifice ale participanților la trafic,
distorsiuni care în anumite contexte pot influența comportamentul conducătorilor auto și cauza accidente sau pierderi
umane. Mulți dintre conducătorii auto, în special cei cu puțină experiență nu cunosc riscul inerent în care se află,
acesta fiind pe alocuri voalat de aceste biasuri și, respectiv, nu întreprind nimic pentru a preveni sau a evita situațiile
de risc. Informarea și educația cu privire la aceste aspecte poate salva vieți.
Cuvinte-cheie: conducători auto, risc, biasuri sociale și cognitive, prevenție.

DOI: https://doi.org/10.59295/sum5(175)2024_29

Publicat

2024-10-01

Număr

Secțiune

Статьи