DEZVOLTAREA CONTINUĂ A PROGRAMEI ȘCOLARE: CONCEPT, MODELE, EXPERIENȚE
Vladimir GUȚU, Carolina ȚURCANU, Moldova State University
Rezumat
Dezvoltarea curriculumului școlar este o problemă complexă care implică diferite perspective de abordare:
psihologică, pedagogică, didactică, managerială etc. În articolul dat se încearcă definirea și caracterizarea noțiunii
de „dezvoltare curriculară” dintr-o perspectivă modernă și postmodernă. Dezvoltarea curriculumului școlar se
prezintă în două sensuri: conceperea de noi programe/discipline școlare și optimizarea, modernizarea și actualizarea curriculumului școlar în funcțiune. Totodată, se propune un model de dezvoltare a curriculumului școlar axat pe
cinci etape: cercetarea/conceptualizarea curriculară; proiectarea curriculară; evaluarea proiectului curricular; validarea curriculară; implementarea/instituționalizarea curriculară. Fundamentarea unui model de dezvoltare curriculară
presupune și o analiză a problemei din diferite țări, ca surse de identificare a unor repere teoretice și praxiologice de
realizare a acestui proces.
Cuvinte-cheie: curriculum școlar, dezvoltare curriculară, optimizare curriculară, reactualizare curriculară,
modernizare curriculară, cercetare curriculară, proiectare curriculară, curriculum optim.