CONCEPTUALIZAREA FORMĂRII COMPETENȚEI LITERAR-ARTISTICE LA ELEVII CLASELOR PRIMARE
Constantin ȘCHIOPU, Academy of Music, Theater and Fine Arts Teodora-Doina PAGA, State Pedagogical University ,,I. Creangă” from Chisinau
Rezumat
În articol este abordată problema formării la elevii claselor primare a competenței literar-artistice prin conceptualizarea unui model teoretic. Modelul este argumentat de o epistemologie, teorie și praxiologie specifice. Coordonatele
epistemică și teoretică se constituie din teorii, concepte, paradigme, principii, concepte estetice, literare, psihologice
și pedagogice. Coordonata praxiologică este reprezentată de conceptele: niveluri și criterii de receptare a operei
literare, forme de organizare a activității literar-lectorale a elevilor, tipuri de activități, metode hermeneutice, activeparticipative, ludice. Sistemul de activități este condiționat de atelierul de creație și de scriere creativă, prin care se
urmărește stimularea gândirii creative, asociative și laterale, a imaginației elevilor.
Cuvinte-cheie: competență, competență, literar-artistică, comceptualizare, model, elevi. opera literară.