PRINCIPIUL DEMOCRATIC AL LIBERTĂȚII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI ÎN CONCEPȚIA PEDAGOGICĂ A LUI J. H. PESTALOZZI
Veronica CLICHICI, Moldova State University
Rezumat
În prezentul articol științific elucidăm premise ale gândirii și concepției pedagogice a lui J. H. Pestalozzi transpusă
în actualitatea necesității învățămâtului democratic. Scopul cercetării vizează o analiză retrospectivă a concepției pedagogiei lui J. H. Pestalozzi cu direcții de implementare a principiului democratic al libertății învățământului European.
Drept constante ale acestei cercetări științifice, argumentăm că pedagogul elvețian a urmărit să elaboreze o teorie a
educaţiei în care principiile învăţământului să fie puse în concordanţă cu mersul naturii umane; potrivit concepţiei lui
J.H. Pestalozzi, prin instrucţie/formare trebuie să se asigure atât acumularea cunoştinţelor, cât şi dezvoltarea forţelor
psihice ale copilului/celui ce învață; funcţia şcolii este dublă, de a informa şi a forma elevii. Rezultatele științifice ale
cercetării sunt relevante prin documentarea rapoartelor educaționale internaționale, literaturii științifice de specialitate
privind principiul democratic al libertății învățământului în concepția pedagogică a lui J.H. Pestalozzi cu tematici practice pentru formarea competenței educației democratice la nivel de formare inițială și continuă a adulților.
Cuvinte-cheie: principiu, democratic, llibertate, învățământ, pedagogia lui J.H. Pestalozzi.