ORIENTARILE VALORICE ALE ADOLESCENȚILOR DIN PERSPECTIVA FACTORILOR PSIHOSOCIALI
Oxana PALADI, Victoria CHEPTENE, Moldova State University
Rezumat
În acest articol sunt prezentate unele concepții ale autorilor cu privire la valori și orientările valorice. Menționăm
că lucrarea dată conține doar o secvență a cercetării realizate la subiectul „Inteligența emoțională și orientările valorice
la adolescenți” în care sunt descrise orientările valorice în conformitate cu rezultatele obținute în urma administrării
Testului de orientări valorice, elaborat de către M. Rokeach. Acest instrument determină două tipuri de valori și
anume: valorile terminale, reprezentate de idealuri sau scopuri, și valorile instrumentale, desemnate de moduri de
conduită. Grupul experimental este alcătuit din 341 de adolescenți. Luând în considerare că interiorizarea valorilor
promovate de contextul sociocultural în care trăieşte adolescentul este dependentă de mai mulţi factori am considerat
necesară identificarea orientărilor valorice ale adolescenților din perspectiva factorilor psihosociali: gen, mediu de
proveniență. Analiza rezultatelor statisticii descriptive, denotă diferențe atât la subiecții de gen masculin/ feminin cât
și la subiecții din mediul urban/rural, pentru orientările valorice terminale și orientările valorice instrumentale.
Cuvinte-cheie: orientări valorice, valori terminale, valori instrumentale, factori psihosociali, gen, mediu de
proveniență, adolescent.