IMPACTUL INTELIGENȚEI EMOȚIONALE ȘI AL FACTORILOR SOCIO-DEMOGRAFICI ASUPRA MECANISMELOR DE COPING UTILIZATE DE ADOLESCENȚI
Andreea-Cristina PLEȘEA, „Ion Creangă” State Pedagogical University from Chișinău
Rezumat
Prezentul studiu a avut ca și obiectiv principal stabilirea legăturii dintre nivelul inteligenței emoționale și mecanismele de coping folosite de adolescenți și evidențierea factorilor socio-demografici care influențează nivelul mecanismelor de coping. Eșantionul de cercetare a fost constituit dintr-un număr de 220 de adolescenți cu vârste cuprinse
între 14 si 17 ani, dintre care 100 din mediul urban, iar 120 din mediul rural. Ca și instrumente de cercetare s-a folosit
Testul „Diagnosticarea inteligenței emoționale”, elaborat de N. Hall, Scala de maturitate Friedman și Chestionarul
de coping cognitiv-emoțional CERQ. Principalele rezultate conchid faptul că adolescenții cu un nivel ridicat al
inteligenței emoționale utilizează îndeosebi mecanismele de coping adaptative - refocalizarea pe planificare, reevaluare pozitivă, refocalizare pozitivă și punerea în perspectivă și sunt mai puțin predispuși să folosească mecanisme
de coping dezadaptative - autoculpabilizarea, catastrofarea, ruminarea și culpabilizarea celorlalți. De asemenea, s-a
constatat că factorii socio-demografici influențează diferit utilizarea mecanismelor de coping cognitiv-emoțional.
Cuvinte-cheie: inteligență emoțională, mecanisme de coping, adolescenți, maturizare emoțională, factori sociodemografici, coping adaptativ, coping dezadaptativ.