EVALUAREA CURRICULARĂ – EVALUAREA CURRICULUMULUI: CONCEPT ȘI METODOLOGIE

Vladimir GUȚU, Veaceslav BOLIEV, Universitatea de Stat din Moldova

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

Abordarea sistemică/holistică a curriculumului educațional prefigurează și direcții de evaluare a acestuia: conceptuală, structurală, procesuală și a produsului. În acest sens, curriculumul se axează pe afirmația rolului prioritar
al finalităților educaționale în funcție de care se structurează și celelalte componente ale paradigmei curriculare, care
asigură: unitatea demersului psihocentric și sociocentric, unitatea educației și instruirii, unitatea predării-învățăriievaluării. De aici deducem și obiectul evaluării: curriculum educațional, dar și aspectele, specifice construcției curriculare în parte. Așadar, obiectul evaluării curriculumului educațional constituie paradigma conceptuală și metodologică a acestuia și dimensiunile specifice: produse curriculare, procesul de proiectare-implementare-monitorizare,
structura disciplinei de studiu, finalitățile etc. Pentru prima dată se încearcă caracterizarea noțiunilor „evaluarea
curriculară”, „evaluarea curriculumului”. Accentul se pune pe analiza diferitor criterii de evaluare a curriculumului,
metodelor și modelelor de evaluare a curriculumului în ansamblu și a curriculumului scris, în particular.
Cuvinte-cheie: curriculum, evaluarea curriculară, evaluarea curriculumului, produse curriculare, curriculumul
evaluat, curriculumul predat, curriculumul proiectat.

DOI: https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_01

Descărcări

Publicat

2025-06-04

Număr

Secțiune

Статьи