HIPERTEXTUL MODAL – O ABORDARE INOVATIVĂ ÎN DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR LECTORALE, DIGITALE ŞI PROFESIONALE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PROFESIONAL
Viorica GORAŞ-POSTICĂ, Lucica CROITORU, Moldova State University
Rezumat
Învăţământul profesional devine tot mai relevant datorită capacității sale de a forma rapid specialiști calificați în
doar trei ani de școlarizare. Pentru a satisface cerințele pieței muncii, procesul educațional impune o regândire a metodelor de predare-învățare-evaluare adaptate noilor tehnologii. Acest studiu propune o abordare experimentală bazată pe hipertextul modal, un instrument digital transcurricular conceput pentru dezvoltarea competențelor lectorale,
digitale și profesionale ale elevilor. Cercetarea subliniază necesitatea integrării instrumentelor TIC și a textelor multimodale în educația profesională pentru a stimula implicarea elevilor, a facilita învățarea interdisciplinară și a diminua
decalajele educaționale dintre mediul urban și rural. Analizele statistice confirmă că hipertextul modal îmbunătățește
semnificativ competențele generale ale elevilor, reduce absenteismul și susține dezvoltarea competențelor digitale
ale profesorilor.
Cuvinte-cheie: învățământ profesional, competență lectorală, competență profesională, competență digitală, hipertext modal.