PRINCIPII PENTRU INOVAȚIE: ROLUL CERCETĂRII PRIN ACȚIUNE ÎN PEDAGOGIA SECOLULUI XXI
Maia BOROZAN, ,,Ion Creanga” State Pedagogical University of Chisinau Tatiana BUSHNAQ, Jordan
Rezumat
Articolul prezintă interpretări științifice ale inovației în educație și tendințe actuale de clarificare a conținutului
teoretic al cercetării pedagogice acționale în contextul promovării culturii inovării în pedagogia secolului XXI. Cercetarea Pedagogică Acțională (CPA) este o abordare contemporană, transformatoare care presupune investigație
sistematică și reflecție din partea cadrelor didactice ce contribuie la îmbunătățirea practicilor educației. În conținut
sunt explorate științific caracteristicile PedAR, care o diferențiază de cercetarea educațională tradițională subliniind
impactul ciclurilor iterative de planificare, acțiune, observație și reflexie. CPA permite cadrelor didactice să optimizeze strategiile de predare, promovând inovația și adaptabilitatea în contexte diverse. Articolul prezintă analiza
principiilor inovării din perspectiva CPA, demonstrând cum CPA promovează dezvoltarea profesională, implicarea și
schimbarea sustenabilă argumentând importanța CPA ca o strategie inovativă de integrare a teoriei cu practica și de
impulsionare a transformării semnificative a calității educației prin CPA.
Cuvinte-cheie: inovație, cercetare pedagogică acțională, principii pentru inovație, dezvoltare profesională,
cultura inovării.