EVALUAREA EDUCAȚIONALĂ CA CONSTRUCT SOCIAL

Angela MUȘENCO, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

Articolul explorează conceptul de evaluare educațională din perspectiva constructivismului social, subliniind
ideea că procesul de evaluare este influențat de valori, interacțiuni și contexte sociale. Plecând de la teoriile lui
Berger, Luckmann, Dewey și Gergen, este argumentat că evaluarea nu este doar un act tehnic, ci un proces colaborativ și participativ, în care actorii educaționali – elevi, profesori, părinți, decidenți – joacă un rol activ în definirea
calității educației. Articolul prezintă evoluția celor patru generații de evaluare (de la măsurare la negociere) și propune diferențierea între paradigma tradițională și cea constructivistă. Accentul se mută de la evaluarea standardizată la
una contextualizată, orientată spre dezvoltarea personală, incluziune, echitate și reflecție critică.
Cuvinte-cheie: constructivism social, evaluare contextuală, proces de învățare, implicarea părților interesate

DOI: https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_11

Descărcări

Publicat

2025-06-04

Număr

Secțiune

Статьи