FORMAREA IDENTITĂȚII CULTURALE A ELEVILOR PRIN VALORIFICAREA TRADIȚIILOR ROMÂNEȘTI
Constantin ȘCHIOPU, Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice Aurelia FOLEA, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău
Rezumat
În articol este abordată problema formării la elevi a identității culturale prin valorificarea tradițiilor românești.
Inițial este actualizat conceptul de tradiție prin analiza mai multor definiții ale acestuia, ce aparțin unor reputați cercetărori: Eric Hobsbawm, Terence Ranger, Edward Shils, Clifford Geertz, Ion Ghinoiu, Mihai Pop, Adrian Fochi ș.a.
Ulterior, se insistă asupra criteriilor de clasificare și a varietății tradițiilor românești. În contextul unei lumi/societăți
globalizate, în care influențele culturale externe sunt tot mai puternice este esențial ca școlile să joace un rol activ
în promovarea culturii naționale și locale. Valorificarea tradițiilor populare în școli reprezintă un demers esențial,
contribuind la păstrarea și promovarea moștenirii culturale naționale. Autorii propun un șir de activități didactice și
extrașcolare prin care se urmărește cunoașterea de către elevi a tradițiilor naționale, practicarea acestora în diverse
situații de instruire.
Cuvinte-cheie: identitate cculturală, tradiții, formare, elevi, profesor, activități didactice.