DEZVOLTAREA SENSIBILITĂȚII ESTETICE A ELEVULUI DIN RECEPTAREA TEXTULUI LITERAR PRIN TEHNOLOGII DE ÎNVĂȚARE VIZIBILĂ

Paula-Tamara CIOBÎCĂ, „Ion Creangă” State Pedagogical University of Chișinău

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

În conținutul articolului este reflectat procesul de receptare literară a textului literar prin tehnologii de învățare
vizibilă în scopul dezvoltării sensibilității estetice a elevului. Referințele argumentate de cerințele curriculumului
disciplinei limba și literatura română au justificat aplicarea strategiilor paradigmei „visible learning” propusă de
John Hattie, concluzionând, că receptarea textului literar devine un proces conștient, structurat și reflexiv. Cu statut
de strategie de învățare vizibilă, este prezentată metacogniția și reflecția asupra propriei învățări, proiectată pe baza
etapelor procesului de receptare a operei literare (comprehensiunea, interpretarea și aplicarea), care scot în evidență
caracterul activ și profund al ghidării învățării prin strategii, instrumente și metode pedagogice aplicate în predare,
făcând lecturarea explicită și accesibilă.
Cuvinte-cheie: text literar, sensibilitate estetică, receptare, învățare vizibilă, comprehensiune, interpretare,
aplicare.

DOI: https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_19

Publicat

2025-06-04

Număr

Secțiune

Статьи