COMPETENTE ANDRAGOGICE PE PIAȚA MUNCII DIN REPUBLICA MOLDOVA: DE LA PEDAGOGIE LA HEUTAGOGIE
Liliana POSȚAN, Universitatea de Stat din Moldova
Rezumat
În câteva articole, inițiate în 2014, am analizat nevoia de competențe andragogice pe piața muncii din Republica
Moldova. Am susținem relevanța proiectării unor unități de competențe andragogice în curricula pentru domeniile
generale de studiu: științe ale educației, arte, științe umaniste, științe sociale și comportamentale, jurnalism și informare, științe administrative, științe economice, drept. La distanță de 10 ani, constat, în articol, evoluția învățării spre
modelul heutagogic. Viziunile hetagogice sunt integrate în cele mai recente politici și strategii educaționale: învățarea
pe parcursul vieții, învățarea centrată de cel ce învață, competența ca rezultat al învățării, formarea competenței a
învăța să înveți. În lucrare, emitem ideea mișcării învățării la adulți de la andragogie spre heutagogie. Căutam argumentele în practica învățării, practica profesională, socială, politicile și strategiile cu privire la educație și învățare.
Cuvinte-cheie: Competente andragogice, piața muncii, pedagogie, andragogie, heutagogie.