EVOLUȚIA CONCEPTULUI DE CARISMA PEDAGOGICĂ

Olga MUNTEANU, ”Ion Creanga” State Pedagogical University of Chisinau

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

Conținutul articolului explorează conceptul de carismă pedagogică în viziunea cercetătorilor din variate arii geografice și prezintă descrierea rolului acestei competențe profesionale în educația contemporană. Studiul parcursului
istoric al carismei pedagogice arată că această competență a evoluat la nivel de semnificație teoretică de la o trăsătură
de personalitate la o competență importantă în domeniul organizațional. Articolul descrie caracteristicile principiale
ale carismei pedagogice: fluența, încrederea în sine, autenticitatea, empatia și pasiunea, argumentând impactul acestora asupra raporturilor interpersonale profesor-elev în mediul educațional, descriere importanța dezvoltării culturii
emoționale care contribuie la crearea atmosferei pozitive de învățare motivantă. Articolul conține o definiție originală
a carismei pedagogice prin care se înțelege nu doar un sistem de trăsături personale ale profesorului, ci și anumite
competențe profesionale angajate într-un proces de comunicare asertivă, cu profund impact asupra elevilor, stimulând
motivația pentru învățare și susținând ascensiunea profesională a cadrelor didactice prin dezvoltare continuă.
Cuvinte-cheie: carismă, carismă pedagogică, competență profesională, leadership educațional, cultură
emoțională.

DOI: https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_25

Publicat

2025-06-04

Număr

Secțiune

Статьи