OCUPAREA FORŢEI DE MUNCĂ ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR DIN ROMANIA VERSUS ŢĂRILE MEMBRE ALE UNIUNII EUROPENE
Luminiţa ANDONE Institutul Naţional de Cercetări Economice „Costin Kiriţescu”, Bucureşti
Rezumat
La nivelul inspectoratelor şcolare prin monitorizarea apropiată a Ministerului Educaţiei Naţionale se desfăşoară piaţa, adică cererea şi oferta de locuri de muncă vacante pe fiecare nivel de învăţământ şi specializare în parte. În România, concursul se organizează prin asocierea temporară a unităţilor de învăţământ la nivel judeţean şi constă în probă practică sau inspecţie specială la clasă în profilul postului didactic solicitat şi în probă scrisă din didactica specialităţii, potrivit programelor specifice pentru concurs, aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei. Nota obţinută la proba practică în profilul postului sau la inspecţia specială la clasă în profilul postului are o pondere de 25% în media de repartizare. Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată, candidaţii trebuie să obţină minimum nota 7 atât la proba scrisă, cât şi la cea practică sau la inspecţia specială la clasă în profilul postului. Pentru angajarea pe perioadă determinată, candidaţii trebuie să obţină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât şi la cea practică sau la inspecţia specială în profilul postului. În România titularizarea se face pe o perioada de 4 ani. În ţările membre ale Uniunii Europene titularizarea cadrelor didactice se face în diferite feluri, cum ar fi: în învăţământul austriac sunt reglementate atât contractele pe perioadă determinată, cât şi pe perioadă nedeterminată. Perioada de probă necesară angajării a fost înlocuită, începând cu anul 1988, cu un an de formare-perfecţionare. În Belgia angajarea presupune 3 etape: pe perioadă temporară, temporar prioritară şi pe perioadă nedeterminată, dar decizia nu e întotdeauna definitivă, fiindcă depinde de evaluările anuale. În Cipru cadrele didactice sunt angajate şi numite de catre Ministerul Educaţiei şi obţin statutul de funcţionari după doi ani de la angajare etc. Cuvinte-cheie: piaţă, piaţa muncii, ocuparea forţei de muncă, titularizare, resurse umane, cadre didactice, învăţământ preuniversitar.