RECONSIDERAREA TEORIEI COMPORTAMENTULUI CONSUMATORULUI
Ala TABARCEA Universitatea de Stat din Moldova
Rezumat
Cu certitudinea că menirea majoră a profesorului, dar și a omului de știință nu se rezumă doar la „a face educație”, ci și la aceea de a „deschide mintea tinerilor”, ne-am propus să dezbatem unele exigențe științifice pretinse consumatorului, existente în majoritatea manualelor de teorie economică. Avem în vedere teoria comportamentului consumatorului, mai bine zis: axiomele pe care se bazează teoria alegerii consumatorului și curbele de indiferență, care „pretind” că reușit ilustrează grafic preferințele consumatorului. Erorile identificate: contradicții în termeni, pleonasme, definiții și relații cauzale incorecte, omiterea unor daturi, compromit justa cunoaștere a comportamentului consumatorului și în consecință – obținerea unui mod temeinic și bine consolidat de gândire economică din partea tinerilor preocupați de raționamentele economice.
Cuvinte-cheie: alegere, acțiune umană, liber arbitru, preferință demonstrată, utilitate scontată, tranzitivitate, echi- valență, curbă de indiferență, punct de referință, eroare teoretic indusă.